Minähän siis eilen siivosin ja putsasin ja laitoin puhtaat matot ja tein kaikin puolin viihtyisän kodin meille. Mûmak oli sitten osallistunut tähän sisustamiseen sinä aikana, kun minä olin töissä. Tulin silleen suht kiireisenä, jotta ehdin koiran pissattaa ja vaatteet vaihtaa ennen tallille menoa. Jotenkin omituinen haju leijaili heti vastaan. Tiukka kakkisen löyhkä. Eteisessä ei ollut kuitenkaan kuin pissaa sanomalehdillä kuten kuuluukin. Jatkoi etsintää. Olohuoneessa oli litsattu, levitetty ja siirrelty kakkaa paikasta toiseen. Osittain tiukkaan lattiaan kuivuneena. Ihan maton vieressä. Lienee ollut matolle tarkoitettu, mutta ohi mennyt. Matolla ei onneksi näyttänyt olevan mitään. Nyt oikeasti suutuin Mûmakille ja kerroin sen myös, vaikka kaikki kasvattajat ja oppaat sanovat, ettei siitä mitään hyötyä ole. Oli siitä. Sain edes osan kiukkuani puretuksi johonkin. Siinä, kun siivosin, huomasin, että jätän jälkeeni kakkajälkiä. Kurkistin kengänpohjaan. Olin siis astunut jossain johonkin läjänpoikaseen. No, juu. Kylppärin maton alle oli piilotettu osa tästä tuotoksesta. Kylppärin matto ja kynnys oli sotkussa. Ja eikös vain pissapapereiden altakin löytynyt jotain. Ja sitten vielä kun siivosin ja raivosin, Mûmak päätti pissata lisää sisälle, kun häntä ei kerran ulos viety.

Ajoissa tuli kuitenkin kaikki hoidetuksi. Lattiat ja kengänpohjat pestyksi, kylppärin matto sen verran huuhdelluksi, että sen voi siirtää parvekkeelle löyhkäämään ja odottamaan pesua. Koirankin vein lenkille. Ylättäin ei ulkona mitään tehnyt. Minä menin hummaamaan.

Kun tulin hummaamasta, olin jo leppynyt, mutta väsynyt. Lenkitin kuitenkin Mûmakia kunnolla ja kehuin maasta taivaaseen, kun lirutteli ja kakkaili ulos. Tultiin sisälle. Purin ratsastuskamppeita pois ja meinasin ruveta Mûmakille ruokaa laittamaan kuppiin. Niin, mitäs minä näinkään. Mûmakin lelulaatikon vieressä oli kaksi kakkanokaretta. Toista oli vähän lattiaankin taputeltu. Mûmak oli siis ilmeisesti jemmannut osan kakastaan myöhempää käyttöä varten. Sillähän on tapana piilottaa kaikki.  Siivosin. Ruokin koiran. Olen väsynyt. En jaksa mitään. Menen tylsistymään telkkarin ääreen. Hankkikaa koira. Saatte sisältöä elämäänne.